onsdag 30 juli 2008

Semester

Jag har sett mina kamrater komma och gå hela sommaren. På semester och åter från semester. Innan semestern lite lätt hängiga och uppfyllda av alla måsten som ska vara klara innan semestern. Efter semestern brunbrända, utvilade, sprudlande och uppfyllda av alla måsten som ska göras efter semestern.

Tankarna på semester kommer mig att minnas Tove Janssons beskrivning av julen i en av hennes böcker. Hur alla blir lite smått tokiga inför detta fenomen, som iakttagaren då inte visste vad det var.

Det är lätt att bli lite smått tokig inför semestern! Hur mycket man än tycker om sitt jobb är det ändå gott att få glädjas åt fri tid. Tid att inte titta på klockan, och inte vara uppmärksam på andra. Tid att resa eller lata sig. För mig gäller det att öva mig att vara lat.

För nu är det min tur att bli lätt lyrisk inför mina två semesterveckor. Åh, så mycket jag vill göra! Det skulle ta flera veckor att hinna allt jag skulle vilja! Plocka svamp och bär, träffa viktiga vuxna och viktiga barn, se teater, läsa, fota, skriva, resa, jogga, cykla, simma, måla, slipa...

Öva mig att vara lat.

I morgon är det min tur att se semesterrusig ut. Men jag börjar glädjas idag.

Inga kommentarer: