torsdag 24 juli 2008

Den vackraste dag som sommaren ger

Den vackraste dag som sommaren ger kan det hända att hon längtar hit. Jag minns en
strof av Nils Ferlin och inom mig ändrar jag jag till hon och dit till hit. Jag har avslutat samtalet med henne, för det är oftast en hon. Jag möter en sådan person mitt i sommaren nästan varje år. Hon är ofta i sällskap med en kollega eller väninna. Och vad gör hon den vackraste dagen som sommaren ger? Jo, hon jobbar! Hon tänker på sina blivade elever som hon ska möta i augusti, och nu vill hon hitta litteratur som kan passa dem. Kvinnor är väldigt amibtiösa!

Den vackraste dag som sommaren ger, kommer ofta också den äldre generationen till biblioteket med sina barnbarn, eller som idag med sitt barnbarnsbarn. Ögonen lyser av glädje över barnbarnen och jag får vara med och dela glädjen. Många fina anekdoter om små barn och deras nära äldre får jag också till livs.

Ett barn sa:

- Den här boken har jag också, fast den står på biblioteket. Själva kärnan i biblioteksverksamheten fångad och förmedlad av en barnamun. Härligt!

Inga kommentarer: