tisdag 29 juli 2008

Jag tänkte höra med dig...

- Jag tänkte höra med dig... Många låntagare börjar sin fråga just så. Och sedan kommer korta distinkta frågor eller långa funderingar som slutar i ett:

- om det möjligen finns...

Idag har jag fått flera frågor som börjat ungefär så, men som uttalats på engelska. En hel del turister söker sig hit. Några av dem berättar gärna om besöket, varför de hamnat just här, var de bor och vad de gör. Ett lite ovanligt logi fick jag höra om på förmiddagen, Kvismare fågelsstation. Jag har läst om att det finns tankar på att utveckla naturturism i Örebro med omnejd, och att man också ska kunna erbjuda lite enklare boende. Skojigt att höra om den naturturism som finns idag.

Till Örebro söker sig många som har teckenspråk som modersmål. Teckenhörnan på stadsbiblioteket är ordnad med tanke på dem och alla dem som intresserar sig för det språket. Idag har jag visat hyllorna för utländska besökare. Det händer inte så ofta. Roligt att vi har så mycket att erbjuda så många olika människor.

Man skulle kunna tro att människorna skulle vilja göra andra saker än att besöka oss under en ljuvligt vacker och varm sommardag som denna, men nej, till biblioteket vill man i alla väder.

Inga kommentarer: